25102 Oceanografi

2024/2025

Kurset er forbeholdt fuldtidsstuderende ved DTU
Kursusinformation
Oceanography
Engelsk
5
Bachelor
Kurset udbydes som enkeltfag
Tilvalgskursus (B Eng), Fiskeriteknologi
Juni
Campus Lyngby
Forelæsninger, laboratorieøvelser og togt i Øresund. De studerende arbejder i grupper og kurset afsluttes med en ppt præsentation samt en poster som præsenteres og evalueres ved en ’poster session’.
3-uger
Sidste dag i 3-ugers perioden
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Evalueringen er baseret på de tildelte øvelser (30%) og en gruppeplakat baseret på gruppeprojektet, som også inkluderer en mundtlig præsentation med individuelle komponenter baseret på gruppeprojektet (70%). Deltagelse i den éndags feltekskursion på forskningsfartøjet “Havfisken” og i øvelser og laboratoriearbejde i løbet af den første uge af kurset er obligatorisk.
Skriftlige hjælpemidler er tilladt
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
88100
88100
Minimum 6 Maksimum: 12
Jane Behrens , Lyngby Campus, Bygning 202 , jabeh@aqua.dtu.dk
Karin Hüssy , Lyngby Campus, Bygning 201, Tlf. (+45) 3588 3458 , kh@aqua.dtu.dk
Rafael Gonçalves-Araujo , Lyngby Campus, Bygning 201 , rafgo@aqua.dtu.dk
Thomas Kiørboe , Lyngby Campus, Bygning 202, Tlf. (+45) 3588 3401 , tk@aqua.dtu.dk
25 Institut for Akvatiske Ressourcer
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset vil give de studerende en grundlæggende viden til at evaluere generelle fysiske/kemiske og biologiske principper i havet samt forklare deres interaktioner. Dermed vil de studerende være i stand til at reflektere over komponenterne i SDG14 ‘liv under vand’ og deres betydning. Specifikt vil de studerende få viden til at måle, transformere og analysere miljødata, undersøge processer og drivkræfter for populationsændringer over tid (såsom vækst, dødelighed, fekunditet) for et varieret sæt af arter (f.eks. fytoplankton, zooplankton eller fisk). De studerende vil få viden, der gør dem i stand til at evaluere vandkolonnens struktur og relatere den til funktionen af akvatiske økosystemer, og hvordan levende marine ressourcer som fisk kan forvaltes.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskriv marine økosystemers egenskaber.
  • Mål biologiske, kemiske og fysiske parametre for havvand i felten og laboratoriet.
  • Transformér instrumentdata til fysiske, kemiske og/eller biologiske egenskaber af havvand (f.eks. udlede salinitet fra ledningsevne).
  • Beskriv hvordan abiotiske faktorer (kemiske og fysiske egenskaber) påvirker marine organismer, herunder deres fordeling.
  • Identificer og forklar de fysiske processer, der er forbundet med observerede fysiske egenskaber af havvand.
  • Mål størrelsesfordelinger af organismer i forskellige økosystemer (zooplankton, fisk).
  • Anvend målte størrelser fra felten til at estimere og forudsige størrelsesfordelinger af højere trofiske niveauer.
  • Anvend simple populationsdynamikmodeller til at rekonstruere fiskebestandsbiomasse og estimere fiskeridødelighed.
Kursusindhold
Den første uge af kurset består af en række forelæsninger, øvelser og laboratoriearbejde samt en éndags felttur på forskningsfartøjet “Havfisken”. Forelæsningerne introducerer nøgleprincipper inden for fysisk, biologisk og kemisk oceanografi, fiskebiologi og populationsøkologi. Øvelserne og laboratoriearbejdet fokuserer på vandets fysik, økologi af marine plankton og fisk. Under feltturen med “Havfisken” vil de studerende bruge in situ-sensorer til at måle fysiske og kemiske egenskaber af havvand og bestemme mangfoldigheden af plankton- og fiskesamfundene. I de følgende to uger vil de studerende lave et gruppeprojekt, enten eksperimentelt i laboratoriet, feltbaseret (Limfjorden) eller en teoretisk undersøgelse. Baseret på dette projektarbejde i grupper vil de lave en præsentation og en poster.

Projektarbejdet vil opmuntre de studerende til at anvende de færdigheder og den viden, de har opnået i uge 1, og udføre en dybdegående undersøgelse, der vil blive faciliteret af kursuslærerne. Studerende kan vælge projekter fra forskellige overordnede emner, men også inkludere yderligere aspekter, hvis de ønsker det: Emner inkluderer 1) kemiske og fysiske vandkolonneegenskaber, 2) effekter af temperatur på fisks energiforbrug, 3) biologiske træk af fiskearter med forskellige livshistoriestrategier og 4) zooplanktondynamik i forhold til globale ændringer. Det sidste projekt (4) vil inkludere et obligatorisk sikkerhed-til-søs kursus og et ophold på syv dage ved Limfjorden i Jylland, hvor der udføres feltarbejde (16.6-22.6.).
Bemærkninger
Dette kursus giver de studerende kompetencer, der er relevante for FN’s SDG’er, især #14 (Liv under vand). Fuldtidsstuderende på DTU har fortrinsret; hvis disse ikke fylder de 24 tilgængelige pladser, kan gæstestuderende optages.
Sidst opdateret
21. maj, 2025