Overordnede kursusmål
Kurset vil give de studerende en grundlæggende viden til at
evaluere generelle fysiske/kemiske og biologiske principper i havet
samt forklare deres interaktioner. Dermed vil de studerende være i
stand til at reflektere over komponenterne i SDG14 ‘liv under vand’
og deres betydning. Specifikt vil de studerende få viden til at
måle, transformere og analysere miljødata, undersøge processer og
drivkræfter for populationsændringer over tid (såsom vækst,
dødelighed, fekunditet) for et varieret sæt af arter (f.eks.
fytoplankton, zooplankton eller fisk). De studerende vil få viden,
der gør dem i stand til at evaluere vandkolonnens struktur og
relatere den til funktionen af akvatiske økosystemer, og hvordan
levende marine ressourcer som fisk kan forvaltes.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Beskriv marine økosystemers egenskaber.
- Mål biologiske, kemiske og fysiske parametre for havvand i
felten og laboratoriet.
- Transformér instrumentdata til fysiske, kemiske og/eller
biologiske egenskaber af havvand (f.eks. udlede salinitet fra
ledningsevne).
- Beskriv hvordan abiotiske faktorer (kemiske og fysiske
egenskaber) påvirker marine organismer, herunder deres
fordeling.
- Identificer og forklar de fysiske processer, der er forbundet
med observerede fysiske egenskaber af havvand.
- Mål størrelsesfordelinger af organismer i forskellige
økosystemer (zooplankton, fisk).
- Anvend målte størrelser fra felten til at estimere og forudsige
størrelsesfordelinger af højere trofiske niveauer.
- Anvend simple populationsdynamikmodeller til at rekonstruere
fiskebestandsbiomasse og estimere fiskeridødelighed.
Kursusindhold
Den første uge af kurset består af en række forelæsninger, øvelser
og laboratoriearbejde samt en éndags felttur på forskningsfartøjet
“Havfisken”. Forelæsningerne introducerer nøgleprincipper inden for
fysisk, biologisk og kemisk oceanografi, fiskebiologi og
populationsøkologi. Øvelserne og laboratoriearbejdet fokuserer på
vandets fysik, økologi af marine plankton og fisk. Under feltturen
med “Havfisken” vil de studerende bruge in situ-sensorer til at
måle fysiske og kemiske egenskaber af havvand og bestemme
mangfoldigheden af plankton- og fiskesamfundene. I de følgende to
uger vil de studerende lave et gruppeprojekt, enten eksperimentelt
i laboratoriet, feltbaseret (Limfjorden) eller en teoretisk
undersøgelse. Baseret på dette projektarbejde i grupper vil de lave
en præsentation og en poster.
Projektarbejdet vil opmuntre de studerende til at anvende de
færdigheder og den viden, de har opnået i uge 1, og udføre en
dybdegående undersøgelse, der vil blive faciliteret af
kursuslærerne. Studerende kan vælge projekter fra forskellige
overordnede emner, men også inkludere yderligere aspekter, hvis de
ønsker det: Emner inkluderer 1) kemiske og fysiske
vandkolonneegenskaber, 2) effekter af temperatur på fisks
energiforbrug, 3) biologiske træk af fiskearter med forskellige
livshistoriestrategier og 4) zooplanktondynamik i forhold til
globale ændringer. Det sidste projekt (4) vil inkludere et
obligatorisk sikkerhed-til-søs kursus og et ophold på syv dage ved
Limfjorden i Jylland, hvor der udføres feltarbejde (16.6-22.6.).
Bemærkninger
Dette kursus giver de studerende kompetencer, der er relevante for
FN’s SDG’er, især #14 (Liv under vand). Fuldtidsstuderende på DTU
har fortrinsret; hvis disse ikke fylder de 24 tilgængelige pladser,
kan gæstestuderende optages.
Sidst opdateret
21. maj, 2025